Håll tillgodo!
blipp

Ångestshoppen - en digital kampanjstrategi

Digital Strateg, Nackademin, April - Maj 2016

Tillsammans med min klasskamrat Emma Anderberg utförde vi vårt examensarbete för Inget Filter (Ångestpodden). Ångestpodden är en av Sveriges största podcasts och har ca 300 000 lyssnare i månaden. I avsnitten gästas de av olika kändisar/medier/starka personligheter som de själva bjudit in.

I våras märkte dem att de hade en efterfrågan från deras fans att de skulle vilja ha något fysiskt som skulle symbolisera deras verksamhet och att de ville vara med och stödja kampen mot psykisk ohälsa. Deras byrå tog sedan fram produkter i form av posters med tolkningar av utvalda citat från poddens populäraste avsnitt som deras mest kända gäster sagt i avsnitten.

Vi arbetade utefter målet att genom en kampanj att öka kännedomen om Ångestpoddens webbshop och byggde upp samt lanserade även hela lösningen för webbshoppen tillsammans med Ångestpodden och deras byrå. Genom en grundlig analys och kartläggning av målgruppen för den digitala kampanjen på Facebook och Instagram lyckades vi nå den målgrupp vi arbetat fram. Både under och efter kampanjperioden fick vi mycket goda resultat i både unik räckvidd, engagemang och intäkter från webbshoppen.

Kampanjen löpte under perioden 9-22/5 och postrarna finns nu till försäljning på Ångestshoppen.

Här kan du även läsa mer om vårt examensarbete: Nackademins blogg.